Alasan Apabila Hilang Selera Makan Semasa Sedang Patah Hati

Perpisahan dalam perhubungan tidak semudah mengucapkan selamat tinggal. Terdapat banyak perubahan yang mungkin kita akan alami, salah satunya adalah hilang selera makan.

Pakar memanggil keadaan ini sebagai “diet yang rosak”. Dan ini dialami oleh ramai orang yang baru sahaja berpisah. Jangankan mahu makan, malah rasa lapar tiada ketika perpisahan berlaku.

Mengolah dari laman detik, Marina Pearson dan Debra Smouse, perunding perkahwinan, tubuh badan dan fikiran sangat terhubung. Tidak hairanlah, jika kita sedih atau marah, tubuh kita akan terpengaruh juga.

Apabila hati kita terluka, badan kita akan rasa perkara yang sama. Samada ketika kita berada dalam keadaan sedih malah tertekan. “Perkara pertama yang dilakukan oleh badan adalah melepaskan adrenalin yang akan mengalir ke seluruh badan dan meningkatkan tahap k0rtisol,” kata Pearson.

Terlalu banyak k0rtisol di dalam badan dan berlaku untuk masa yang lama akan meningkatkan kadar gula dalam dar4h, mengurangkan kalsium dari tulang, meningkatkan tekanan dar4h, mengurangkan jisim otot, mengumpul lemak, bahkan mengurangkan keupayaan untuk berfikir.

“Dalam jangka pendek, ia akan menjejaskan sistem imun, dan kerana sistem imun berada dalam usus, tidak mengejutkan jika selera makan terjejas,” jelasnya. Apabila anda sedang patah hati, kebanyakan orang akan mencari “makanan selesa” seperti coklat, ais krim, atau kek cawan. Ada juga orang yang sebenarnya tidak mempunyai rasa untuk makan.

“Kerana ada hubungan antara perut kita dan jantung kita, setiap makanan yang kita makan akan membuat kita rasa s4kit dan kita juga tidak boleh menelan,” kata Smouse. Dia menjelaskan lebih lanjut, apabila kita memaksa diri kita untuk makan sesuatu, kita akan rasa lebih s4kit.

“Kerana kita tidak bersedia untuk bangun dari kesedihan dan kekecewaan, kita tidak mahu merasa sakit sehingga kita memilih untuk tidak makan,” jelasnya. Walaupun kita mungkin gembira kerana penurunan berat badan, tetapi sebenarnya ia tidak sihat.

“Salah seorang pelanggan saya menjadi kurus dan tinggal tulang selepas perc3raian. Beliau dinasihatkan oleh doktor untuk menaikkan berat badan, tetapi dia menegaskan bahawa suaminya akan kembali lagi, kerana wanita yang mer4mpas suaminya langsing,” katanya.

Bangkit dari kesedihan tidak semudah memetik jari anda. Tetapi salah satu cara terbaik untuk bangkit adalah dengan menjaga diri sendiri, baik secara emosi dan fizikal.

“Berat badan boleh menjadi sebahagian daripada keseimbangan, tetapi membiarkan diri anda kelaparan bukanlah cara untuk mencintai diri sendiri walaupun ia dapat membuat anda lebih langsing,” kata Smouse.

Jadi, apabila patah hati jangan terus menyeksa diri anda tetapi balas d3ndam dengan menjaga diri anda untuk semakin sihat dan bahagia. Tunjukkan padanya yang anda lebih bahagia tanpa dia yang langsung tidak memikirkan hati anda! Sumber aliffchannel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *